به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت " سید جمال سجادی پور"مدیر جهاد کشاورزی استان در این جلسه گفت: شهرستان تفت یکی از شهرستان‌های باغ شهر استان است و کشاورزی و حفظ باغات برای شهرستان مهم و حیاتی است.

سجادی پور خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر اقلیم و سرد نبودن زمستان در چند سال اخیر، آفت مگس مدیترانه‌ای از سال ۹۱ وارد استان شد اما با سرد شدن چندروزه هوا نابود شد؛ اما در سال 95 این آفت محصول انار شهرستان را موردحمله قرارداد و متأسفانه آسیب زیادی به کشاورزان این شهرستان وارد کرد. در همان سال با هماهنگی مدیریت بحران استان، مدیر بحران کشور از باغات شهرستان بازدید کرد و در جریان این آفت و خسارت ناشی از آن قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: با توجه به تغییر رفتارهای این آفت باید به‌صورت مرتب باغات مورد رصد قرار بگیرند و برای مبارزه با این آفت همراهی کشاورزان و باغداران با دولت و جهاد کشاورزی ضروری است و باید به‌صورت همگانی به مبارزه با این آفت اقدام کرد.

وی در ادامه افزود: اگر نتوانیم با این آفت مبارزه کنیم باید بر روی تغییر کشت برنامه‌ریزی نماییم چون این آفت چیزی از این میوه برجای نمی‌گذارد. با توجه به‌سرعت و شدت تکثیر و حجم تخم‌ریزی، آفت به‌راحتی قابل از بین بردن نیست و برای مبارزه با آن نیاز به تلاش بسیار است.

سجادی پور خواستار تلاش همگانی برای مبارزه با این آفت شد و افزود: برای مبارزه با این آفت نیاز به حمایت جدی استان است تا بتوانیم با این آفت مبارزه کنیم و نتیجه خوبی به دست آوریم همچنین امیدوارم شورای برنامه‌ریزی شهرستان تفت، در بحث اعتبارات شهرستان برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای، این موضوع را در اولویت خود قرار دهد و با همکاری جهاد کشاورزی استان بتوانیم گام‌های مؤثری در این زمینه برداریم و با توجه به اینکه محصول انار خوب و باکیفیتی در شهرستان برداشت می‌شود نیاز است مبارزه و تلاش مؤثری به‌منظور مبارزه با این آفت صورت گیرد.

"سعید پرویزی" معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان تفت در ادامه جلسه اظهار داشت:

از مجموعه جهاد کشاورزی می‌خواهیم برنامه اجرایی مبارزه با این آفت را تبیین نمایند و شرح وظیفه دستگاه‌هایی که باید برای مبارزه با این آفت در سطح شهرستان و استان همکاری نمایند تدوین شود تا بتوانیم نظارت بر روی نحوه عملکرد دستگاه‌ها در مبارزه با این آفت را به‌خوبی انجام دهیم.

وی در ادامه افزود: همچنین باید برآوردی از هزینه مبارزه با این آفت توسط جهاد کشاورزی اعلام شود تا از طریق سازمان برنامه‌وبودجه و ستاد مدیریت بحران و یا از اعتبارات شهرستانی برای این مبارزه با این آفت استفاده نماییم,

پرویزی خاطرنشان کرد: از همه ظرفیت‌های لازم برای آگاهی مردم و مبارزه با این آفت باید استفاده شود و همکاری خوبی بین مردم و دولت برای مبارزه با این آفت صورت گیرد چون دولت به‌تنهایی نمی‌تواند با این آفت مبارزه کند.

فلاح نژاد رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نیز گزارشی از عملکرد این دستگاه در سال 96 ارائه داد و مهم‌ترین اولویت این اداره را مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای دانست و افزود: آفت مگس مدیترانه‌ای روی میوه انار که تولید اصلی شهر تفت بوده تأثیر گزار بوده است و برای مبارزه با این آفت یکسری اقدامات توسط جهاد کشاورزی و مدیریت بحران شهرستان و استان انجام‌شده است اما این تلاش‌ها به‌تنهایی کافی نیست و با توجه به ایستگاه پایشی که در سطح شهرستان تفت داشته‌ایم مجدداً این آفت مشاهده و اقداماتی صورت گرفته است و امید است مجموعه فرمانداری شهرستان و مدیریت ستاد بحران در تأمین اعتبار برای مبارزه با این آفت همکاری نمایند تا شاهد نتایج خوبی در شهرستان باشیم.