بخشدار مرکزی تفت:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت، نخستین جشنواره استانی توت با حضور "سید مصطفی فاطمی" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان،"ناصر دهقانی" معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، "علی احمدیان" بخشدار مرکزی تفت، جمعی از مسئولین و اقشار مختلف مردم در روستای مزرعه ملا برگزار شد.

"علی احمدیان" بخشدار مرکزی شهرستان تفت ضمن تقدیر از عوامل برگزاری این جشنواره اظهار داشت: با توجه به اینکه مراحل کشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی بر اساس تقویم خاصی انجام می‌شود و هریک موسم خاصی دارد می‌توان از این فرصت‌ها به‌عنوان یک رویداد برای برگزاری جشنواره‌های مختلف بهره گرفت.

احمدیان از تهیه تقویم گردشگری بخش مرکزی تفت خبر داد و خاطرنشان کرد: از جشنواره‌های کشاورزی می‌توان به‌عنوان درخشان‌ترین فرصت برای توسعه گردشگری استفاده نمود و با یک برنامه‌ریزی ساده و مشارکت اهالی جشنواره را برگزار و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی روستایی را به مردم معرفی کرد و به‌منظور سامان‌دهی این جشنواره‌ها تهیه تقویم گردشگری روستایی بخش مرکزی در دست تهیه است تا در طول سال شاهد برگزاری این جشنواره‌ها باشیم.

بخشدار مرکزی تفت به بیان اهداف برگزاری جشنواره توت در روستای مزرعه ملا پرداخت و تصریح نمود: توسعه گردشگری پایدار و برند سازی محصولات باغی، احیای سنت‌ها و آیین‌های فراموش‌شده، حمایت از تولید محصولات داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی و برجسته کردن فرهنگ‌های جوامع روستایی از اهداف برگزاری این جشنواره بوده است.

"سید مصطفی فاطمی" نیز در اولین جشنواره توت در روستای مزرعه ملا گفت: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان را شناسایی و در قالب جشنواره‌های مختلف در داخل و خارج از استان و حتی کشور معرفی می‌کنیم.

فاطمی با اشاره به اینکه ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده توت در دنیا است افزود: این محصول بیشتر در شهرستان تفت و روستاهای اطراف آن به ثمر می‌رسد، یکی از این روستاها روستای مزرعه ملا است که ١۶ گونه توت در آن تولید می‌شود و استان یزد نیز یکی از مراکز مهم تولید این محصول در ایران است.

این مقام مسئول بابیان اینکه درخت توت در صنعت و صنایع غذایی کاربرد دارد اظهار داشت: علاوه بر اینکه از میوه‌ی این درخت در انواع مختلف استفاده می‌شود، کرم ابریشم نیز از آن تغذیه کرده و بعد باعث بافتن پارچه‌های گوناگون ابریشمی شد و یزد را به قطب دست بافته‌های سنتی شهره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد گفت: این پیوست فرهنگی که شهر یزد با درخت توت دارد حائز اهمیت بود در همین راستا تصمیم به برگزاری اولین جشنواره توت در استان یزد گرفتیم.

گفتنی است؛ این جشنواره با حضور پرشکوه مردم برگزار شد و غرفه‌های صنایع‌دستی، محصولات محلی و فرآورده‌های توت از برنامه‌های جنبی آن بود.