با حضور فرماندار شهرستان تفت؛

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت، نشست بررسی مشکلات روستای شواز با حضور "علیرضا نوکار" فرماندار شهرستان تفت، "علی احمدیان" بخشدار مرکزی، جمعی از مسئولان، دهیار، اعضای شورای اسلامی و اقشار مختلف مردم در مسجد این روستا برگزار شد.

در ابتدای این نشست دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای شواز به بیان مشکلات این روستا ازجمله گازرسانی به مجموعه مرغداری‌های اطراف روستا، سنگ‌فرش معابر، تخصیص اعتبار برای مرمت قلعه و قبرستان تاریخی، ساخت مجموعه ورزشی، اصلاح طرح هادی، لایروبی قنوات، پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار، ساخت کانال برای دفع روان آب و سیلاب، اجرای طرح فاضلاب و تخصیص اعتبار برای جبران خسارت در مناطق استقرار معادن پرداختند و پیگیری فرماندار برای رفع مشکلات را خواستار شدند.

در ادامه با حضور مسئولین ادارات شهرستان مسائل و مشکلات مطرح‌شده در این جلسه بررسی شد و فرماندار شهرستان قول مساعد به‌منظور پیگیری و رفع مشکلات داد.

"علیرضا نوکار" خاطرنشان کرد: در برنامه‌های خود بازدید از مناطق مختلف روستایی شهرستان را در دستور کار قرار داده‌ایم تا با بررسی مسائل و مشکلات روستاهای شهرستان از نزدیک، برای رفع آن تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی در ادامه افزود: سعی خواهد شد با پیگیری و مکاتبه مشکلات مطرح‌شده با دستگاه‌های استان و شهرستان موضوعات تا حد امکان بررسی و با رعایت قانون و مقررات رفع شود.

فرماندار شهرستان بیان داشت: در راستای رفع مشکلات این روستا همدلی دهیار، اعضای شورای اسلامی و اهالی این روستا ضروری است و باید همه در کنار هم برای رفع مسائل و مشکلات روستا تلاش و کوشش نمایند.

علی احمدیان در این نشست با تأکید بر نظارت بخشداری بر نحوه هزینه کرد اعتبارات دهیاری‌های بخش مرکزی خاطرنشان کرد: واریز درآمد حاصل از ارزش‌افزوده به‌حساب دهیاری‌ها بر اساس جمعیت روستا طبق سرشماری سال 1395 است و باید بر اساس قانون و طبق مصوبه شورای اسلامی روستا بعد از تائید توسط بخشداری هزینه شود.

بخشدار مرکزی شهرستان تفت خواستار استفاده از پتانسیل کمک‌های خیری برای انجام پروژه‌های عمرانی در روستاهای بخش مرکزی شد و اظهار داشت: یکی از راه‌های درآمدزایی دهیاری‌ها برای انجام پروژه‌های عمرانی بزرگ در سطح روستا کمک گرفتن از خیرین است و در حال حاضر که دولت به دلیل تحریم‌های ظالمانه با مشکل اقتصادی روبرو است برای انجام پروژه‌های عمرانی می‌توان از کمک خیرین استفاده نمود.

حضور در گلزار شهدای روستای شواز و ادای احترام به مقام شامخ شهدای این روستا از دیگر برنامه فرماندار، بخشدار مرکزی و سایر مسئولین حاضر در این روستا بود.

قدمت روستای تاریخی شواز به دوازده قرن قبل از اسلام (دوره اشکانیان و ساسانیان) بازمی‌گردد و شب باد نام قدیم این روستای تاریخی بوده است که محلی‌های روستا درگذشته به دلیل اینکه شب‌ها بادهای بسیاری در این روستا می‌وزد، نام آن را شب باد نهاده بودند که این نام به‌مرورزمان در گویش محلی به وجه‌تسمیه شواز تغییریافته است.

قلعه محکم و باعظمت شواز، کهن‌ترین قلعه یزد و مهم‌ترین قلعه کوهستانی و نمونه ارزشمند معماری است که پس گذشت سالیان درازی از عمر آن همچنان پابرجا و استوار در قلب روستای شواز شهرستان تفت خودنمایی می‌کند و با شماره‌ 31623 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.