مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای یزد تأکید کرد:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت، "محمدرضا عارف"در اولین جلسه شورای حفاظت شهرستان تفت در سال جاری که با حضور معاون فرماندار تفت، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد و دیگر اعضای شورای حفاظت این شهرستان برگزار شد، بابیان این‌که  مفهوم بارندگی‌های نسبتاً خوب سال جاری برون‌رفت از خشک‌سالی نیست، اظهار کرد: بررسی بارندگی‌ها در سال‌های گذشته نشان می‌دهد حتی اگر یک دوره خشک‌سالی داشته باشیم اثرات خشک‌سالی حداقل سه سال پس‌ازآن هم دیده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که علی‌رغم توزیع نامناسب بارش‌ها در استان یزد، بارندگی‌ها در اوایل فروردین‌ماه باعث جاری شدن سیل شد، افزود: این به‌گونه‌ای بود که حجم سیلاب رودخانه ده بالا در اثر بارش 135 میلی‌متری حدود 3.4 دهم مترمکعب گزارش‌شده است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای یزد بابیان این‌که سیلاب رودخانه‌ها نشانه اهمیت رودخانه‌های شهری است، گفت: به همین منظور و در راستای بررسی و کاهش خطرات جاری شدن سیل در رودخانه‌ها، دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای یزد مطالعه موردی و سرا سری رودخانه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی رودخانه‌ها به‌اندازه‌ای جدی و مهم است که باید تا سال 1400 مطالعه موردی و سرا سری رودخانه‌ها به پایان رسد.

عارف لایروبی و پاک‌سازی رودخانه‌ها و ایجاد دیواره ساحلی را از دیگر اقدامات در دستور کار دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل یزد عنوان کرد و گفت: بحث رودخانه‌ها بسیار مهم است و از حساسیت بالایی برخوردار است بنابراین نیاز است تعاملات میان دستگاه‌های مختلف برقرار شود تا این اقدامات به بهترین شکل خود انجام شود.

عارف هرگونه ساخت‌وساز در حاشیه رودخانه‌ها را مستلزم دریافت استعلام از شرکت آب منطقه‌ای یزد دانست و بیان کرد: این موضوع در سال‌های مختلف دائماً مورد تأکید قرارگرفته است و اکنون نیز بر انجام آن تأکیدداریم.

"محمدجواد نعمتی" معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان تفت نیز در ادامه بابیان این‌که بحران خشک‌سالی و کمبود آب همیشه وجود دارد، اظهار کرد: مدیریت منابع آب و صرفه‌جویی شرط اصلی گذر از سال‌های خشک‌سالی است.

وی با اشاره به این‌که درزمینهٔ فرهنگ‌سازی مصرف منابع آبی خلأ وجود دارد، افزود: باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام شود تا بتوانیم با مدیریت و مصرف صحیح این منابع هم منجر به از بین رفتن منابع آبی نشویم و هم در کنار آن شاهد توسعه درست در بخش‌های مختلف باشیم.

این مسئول در پایان گفت: برای تحقق این مهم به همکاری همه دستگاه‌ها نیاز داریم زیرا فقط شرکت آب منطقه‌ای مسئول نیست بلکه همه دستگاه‌ها مسئول هستند.

گفتنی است در این جلسه گزارشی اجمالی از مصوبات شورای حفاظت از منابع آب استان ارائه شد و در ادامه نیز ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص سیمای آب شهرستان تفت به اقدامات حفاظتی و کارهای شاخص انجام‌شده در این زمینه اشاره شد.