فرماندار شهرستان تفت:

افتتاح 115 طرح و پروژه به مناسبت دهه فجر در این شهرستان

فرماندار شهرستان تفت: به مناسبت دهه مبارک فجر 115 طرح و پروژه بااعتباری بالغ‌بر 8600 میلیارد ریال در شهرستان تفت به بهره‌برداری خواهد رسید و هم‌چنین روز گذشته 5 دستاورد مهم با حضور معاون رئیس‌جمهور در مرکز مجتمع "پرتو فرآیند ایران مرکزی" رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت،"محمد دهشیری" در نشست خبری که به مناسبت ایام‌الله دهه فجر برگزار شد در خصوص پروژه‌های این شهرستان گفت: هم‌زمان با فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر ۱۱۵ طرح و پروژه در این شهرستان افتتاح می‌شود و بالغ‌بر ۸۶۰ میلیارد تومان اعتبارات برای این پروژه‌ها هزینه شده است.

وی ادامه داد: پنج دستاورد مهم شهرستان تفت روز گذشته با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و استاندار یزد افتتاح شد و بقیه طرح‌های عمرانی نیز در روزهای آتی تا پایان دهه فجر افتتاح و عملیات اجرایی برخی طرح‌ها نیز در روزهای آینده آغاز می‌شود.

فرماندار تفت با تأکید بر این مهم که محور توسعه هر شهرستان متناسب با توانمندی‌های بومی آن متفاوت است گفت: محور توسعه شهرستان تفت، به علت مسائلی همچون آب‌وهوا، محدودیت‌های اراضی در بعد صنعتی با دیگر شهرستان‌های استان تفاوت‌هایی دارد.

فرماندار تفت بابیان اینکه با توجه به شرایط شهرستان تفت، ما باید به سمت صنایعی همچون صنایع پاک، کم آب خواه و دانش‌بنیان حرکت کنیم افزود: نخل گردانی روز عاشورای این شهرستان ثبت ملی شده و ظرفیت‌های فرهنگی زیادی در این شهرستان وجود دارد، به همین منظور محور توسعه تفت متناسب با توانمندی‌های بومی آن بر اساس گردشگری پیش‌بینی‌شده است.

 دهشیری بیان داشت: معرفی تفت به‌عنوان یک شهر گردشگر پذیر، مهم‌ترین اولویت در زمینه توسعه گردشگری است و در این راستا در سال جاری به‌جز در مواقع بحران‌هایی نظیر سیل که فعالیت عادی را مختل کرد، به‌طور میانگین هر دو هفته یک‌بار جشنواره‌ای باهدف معرفی نقاط شهری و روستایی شهرستان تفت برگزار شد.

وی در مورد زیرساخت‌های گردشگری نیز بیان کرد: توسعه بوم گردی‌ها در شهرستان تفت اتفاق خوبی است و در حال حاضر نیز ۲۰ برمگردی کوچک و بزرگ در دست احداث است که تا اواخر بهار آینده، آماده بهره‌برداری می‌شود.

دهشیری بابیان اینکه شهر تفت برخلاف سایر شهرستان‌های استان که دارای بافت تاریخی هستند، فاقد بافت تاریخی است و اغلب تک بناهای تاریخی را در سطح این شهرستان شاهد هستیم و ما به دنبال معرفی مسیرهای گردشگری در شهرستان هستیم.

دهشیری اظهار کرد: در زمینه صنایع نیز حرکت توسعه در تفت به سمت صنایع پاک و کم آبخواه و دانش‌بنیان است و تنها شهرک غذا و داروی استان نیز در تفت راه‌اندازی خواهد شد و گسترش صنایع نیز بر اساس صنایع دانش‌بنیان خواهد بود.

وی اظهار داشت: نوع خدمات‌رسانی در شهرستان تفت متفاوت از سایر شهرستان‌های استان است و سرانه خدماتی که باید به مردم روستا ارائه شود نسبت به نقاط شهری بسیار بیشتر است، همچنین شهرستان تفت از بعد اقلیمی سه بخش و ۱۰ مرکز دهستان را خدمات‌رسانی می‌کند.

فرماندار تفت در پاسخ به سؤال خبرنگار در خصوص اقدامات و تدابیر اندیشیده برای ساماندهی مجموعه تفریحی پیست سخوید گفت: شهرستان تفت سه تفرجگاه شاخص علاوه بر تفرجگاه‌های عمومی که در سطح شهرستان است دارد.

دهشیری عنوان کرد: مشکلی که این سه محل تفرجگاهی دارند این است که زیرمجموعه منابع طبیعی هستند و منابع طبیعی نیز ایان مناطق را به‌عنوان تفرجگاه تعریف نمی‌کند که بتواند بودجه بگیرد و گردشگر جذب کند لذا باید اول متولی امر مشخص شود و بعد از طریق متولی امر، بخش خصوصی ورود کند.

این مقام مسئول بابیان اینکه منطقه برف‌گیر سخوید را  بانام پیست اسکی سخوید می‌شناسیم در حال که رسماً جزو پیست اسکی به شمار نمی‌آید چراکه استاندارهای لازم برای تعریف پیست را ندارد خاطرنشان کرد: برای ساماندهی منطقه برف‌گیر سخوید در هرسال و در هر دوره توسط مسئولان وقت تصمیماتی اتخاذشده است اما از اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری این موضوع به جد پیگیری شده و تدابیری که با حضور استاندار و معاونین استانداری مصوب شد قرار بر این شد که این مجموعه از طریق شرکت تعاونی‌های بخش نیز با توان‌بخش خصوصی ساماندهی شود و هم‌اکنون نیز این اتفاق افتاده است.

دهشیری بابیان اینکه مهم‌ترین مشکل این مجموعه مسیر منتهی به آن است که باید آزادسازی مسیر در منطقه سانیج اتفاق بیافتد که این امر علاوه بر زمان‌بر بودن به  اعتبار زیادی نیاز دارد گفت: با تمام وجود این مشکلات ساماندهی این مجموعه و آزادسازی مسیر منتهی به آن و جذب بخش خصوصی هم‌اکنون در دست اقدام و تأمین اعتبار است.

فرماندار تفت در پایان خاطرنشان کرد: ساماندهی دست‌فروشان، توسعه سرویس‌های بهداشتی، احداث دو پارکینگ جدید و ایمن‌سازی امتداد مسیر تیوپ سواری این تفرجگاه انجام‌شده است اما با توجه به بارش برف زودهنگام و سرمای زودرس عملیات عمرانی متوقف‌شده است که بلافاصله با بهتر شدن هوا عملیات عمرانی ادامه خواهد یافت.