برگزاری آیین تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تفت

در مراسمی با حضور رئیس‌کل دادگستری استان ، دادستان عمومی و انقلاب استان ، فرماندار شهرستان تفت و جمعی از مسئولان این شهرستان ؛ از زحمات "سید ابراهیم اقبالی" دادستان سابق شهرستان تقدیر و "سید جمال‌الدین طباطبایی" به‌عنوان دادستان عمومی و انقلاب جدید شهرستان تفت معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت،"غلامعلی دهشیری" در آیین تکریم و معارفه دادستان شهرستان تفت بابیان اینکه دادستان در دستگاه قضا نقش بسیار رفیعی دارد اظهار داشت: دادستان دو وظیفه کلی شامل قضایی واداری بر عهده دادستان قرار داده‌شده است.

وی با اشاره به تعیین بیش از 300 وظیفه برای جایگاه دادستانی افزود: دادستان از اعضای مؤثر شورای تأمین در هر شهرستان است که بنا بر اختیارات و تکالیف قانونی یکی از شاخصه‌های مؤثر در ایجاد امنیت و احساس عدالت در شهر را بر عهده دارد.

دهشیری به خاص بودن شهرستان تفت از جهات مختلف اشاره کرد و گفت: ییلاقی بودن شهرستان در کنار برکات، آسیب‌هایی را برای شهرستان به وجود آورده که باید برای آن چاره‌اندیشی اندیشی شود.

وی تصریح کرد: وجود جاده‌های خطرساز ییلاقی در شهرستان که حجم بالای تصادفات را در این شهرستان رقم‌زده از چالش‌های پیشروی این شهرستان است و علیرغم برنامه‌ریزی‌های خوب‌صورت گرفته در سال‌های اخیر، باید موردتوجه قرار گیرد.

رئیس‌کل دادگستری استان یزد، افزایش حجم ورودی پرونده به محاکم قضایی را از مهم‌ترین مشکلات پیشروی دستگاه قضا اعلام کرد و گفت: در حال حاضر به ازای هر ۱۱ نفر یک پرونده تشکیل می‌شود که این آمار با توجه به خصوصیات فرهنگي استان زیبنده نیست.

وی با تقدیر از عملکرد خوب دادگستری شهرستان تفت اظهار داشت: در دو سال اخیر کاهش پرونده‌های مانده در این حوزه قضایی رقم خورده است به‌گونه‌ای که به‌زودی تمامی شعبه‌های این حوزه قضایی متعارف خواهد شد.

دهشیری با اشاره به وجود 917 پارچه روستا در شهرستان تفت گفت: اجرای طرح حدنگاری توانسته تا حدودی در کاهش تصرفات اراضی مؤثر باشد اما هنوز در این حوزه چالش‌هایی وجود دارد.

وی با حمایت از حضور قانونی اتباع در استان گفت: متأسفانه حضور قابل‌توجهی از اتباع به‌صورت غیرقانونی به‌ویژه ‌در مناطق ییلاقی، چالش‌های بسیاری را به همراه دارد که باید برای آن تدبیر و چاره‌اندیشی شود.

رئیس‌کل دادگستری استان بابیان اینکه کشف حجاب و بی‌حجابی از چالش‌های امروز کشور است که زمینه تکدر خاطر دلسوزان به‌نظام و انقلاب را فراهم کرده افزود: حجاب، دستور شرع و  قانون است و به فرموده رهبری اگر زیبایی‌های حجاب به‌خوبی برای نسل جوان تبیین شود پذیرفته می‌شود مگر آنکه عنادی در بین باشد.

وی اضافه کرد: باید تکنیک‌های دشمنان در حوزه فرهنگی را مهندسی معکوس کرد و این از وظایف مغفول مانده 22 دستگاهی است که در زمینه حجاب طبق قانون رسالت‌هایی بر عهده‌دارند.

وی بابیان اینکه در قانون 5 وظیفه در حوزه عفاف و حجاب بر عهده قوه قضائیه قرار داده‌شده است افزود:  قطعاً اگر متولیان فرهنگی کشور به رسالت خود به‌خوبی عمل کنند نوبت به دستگاه قضا که در پایان این سلسله قرار دارد نخواهد رسید.

"محمد دهشیری" فرماندار شهرستان تفت نیز در این مراسم با تقدیر از عملکرد "سید محمدابراهیم اقبالی "بیان داشت: اقبالی در دوران مسئولیت خود در دادستانی عمومی و انقلاب شهرستان تفت با تیزهوشی، رصد میدانی، عملکرد جهادی و اشراف کامل به قوانین و مقررات به فعالیت پرداخت و عملکرد درخشانی از خود به‌جای گذاشت و اکنون با حضور در مرکز استان به جمعیت بیشتری از مردم خدمت خواهد کرد.

فرماندار تفت گفت: سابقه کاری "سید جمال‌الدین طباطبایی" در مسئولیت‌های قبلی درخشان بوده است و امیدواریم این جوان پا به کار و انقلابی در ادامه مسیر خدمت خود در شهرستان تفت نیز موفق و پیروز باشد.

دهشیری افزود: خدمت صادقانه به مردم در دوران مسئولیت باعث تحکیم نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد شد و اعتماد عمومی جامعه را افزایش خواهد داد.

"سید محمدابراهیم اقبالی" داستان سابق عمومی و انقلاب شهرستان نیز در این مراسم گفت: به پراکندگی جمعیت روستایی ، مقصد گردشگری بودن ،وسعت منابع طبیعی و اراضی بکر اهمیت این حوزه قضایی را دوچندان و کار قضایی  را حساس کرده است.

وی با اشاره به آزادسازی 50 هکتار از اراضی ملی در سال گذشته افزود: در حوزه حفظ اراضی یک سری اقدامات پیشگیرانه خوبی صورت گرفته که واگذاری مستثنیات روستاها به دهیاری‌ها باهدف بهره‌گیری در جهت عمران و آبادانی روستاها ازجمله آن بوده است

اقبالی بابیان اینکه عادی‌سازی جریان تغییر کاربری اراضی کشاورزی از مشکلات پیش روی شهرستان است تصریح کرد: در سال گذشته 63 مورد و در سال 1402 تاکنون 21 مورد اعمال تبصره صورت گرفت که ماحصل آن جلوگیری از تغییر کاربری 40 هکتار از اراضی کشاورزی بوده است.

وی گفت: حوزه مواد مخدر و مشروبات الکلی از جرائم اولویت‌دار شهرستان است که سعی شد با محوریت پیشگیری از وقوع جرم موضوع با جدیت پیگیری و با صدور احکام جایگزین زمینه کاهش این‌گونه جرائم فراهم گردد.
اقبالی تصریح کرد: کشف بیش از 700 کیلوگرم انواع مواد مخدر طی دو سال و کشف 8 هزار و 284 لیتر مشروبات الکلی ازجمله اقدامات بازدارنده در این حوزه بوده است.

وی افزود: سرقت در روستاها از دیگر چالش‌های شهرستان بود که با آگاه‌سازی و پایش تصویری، کاهش آمار سرقت در سطح شهرستان رقم خورد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تفت اظهار داشت: در حوزه پیشگیری از وقوع جرم یک سری آسیب‌ها در سطح شهرستان شناسایی و با همکاری آموزش‌وپرورش شهرستان سیر مطالعاتی برای آن آماده‌شده تا در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

وی با اشاره به فعالیت 60 معدن در شهرستان گفت: فرار بار از دغدغه‌های مسئولان شهرستان بود که مقرر شد ظرف مدت ۶ ماه با محوریت اداره صنعت و معدن، همه معادن مجهز به باسکول شوند.

شایان‌ذکر است در پایان این مراسم از زحمات "سید محمدابراهیم اقبالی" در سمت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تفت تقدیر و "سید جمال‌الدین طباطبایی" به‌عنوان دادستان جدید شهرستان تفت منصوب شد.