برگزاری اختتامیه جشنواره "نگاه نار" در تفت

در مراسمی با حضور مشاور عالی استاندار یزد، مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، فرماندار تفت و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان از برگزیدگان جشنواره "نگاه نار" در تفت تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت؛ "مجید جوادیان زاده" مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در مراسم اختتامیه جشنواره عکاسی "نگاه نار"؛ تفت را بهشتی در دل کویر دانست و خاطرنشان کرد: با هنر عکاسی می‌توان زیبایی‌های تفت را به عموم مردم نشان داد و عکاسان باید تضاد بین عرصه‌های بیابانی و سرسبزی تفت را به‌عنوان یکی از باغشهرهای زیبای استان به نمایش بگذارند که این تضاد، تمایز ایجاد می‌کند و محل هنرنمایی عکاسان است.

جوادیان زاده کشف دوربین عکاسی را برهه مهمی در تاریخ دانست و بیان داشت: اوضاع در زمینه عکاسی نسبت به گذشته تفاوت زیادی پیداکرده است و امکانات فراوانی در این زمینه وجود دارد؛ اما هنر عکاسی رو به افول است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: یک فریم عکس می‌تواند تأثیر فراوانی در جوامع بگذارد و تأثیرگذاری عکس در جوامع درگذشته به‌خوبی قابل‌مشاهده بود ولی امروزه کمتر عکسی باعث این تحول می‌شود و نیاز است با آموزش علم عکاسی و برگزاری این‌گونه جشنواره در راستای تجلیل از هنر عکاسی گام برداشت.

"سید مصطفی فاطمی" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در این مراسم بیان داشت: برگزاری جشنواره انار تفت از چند سال قبل آغاز شد و به‌واسطه آن این محصول و این شهرستان در کشور بیشتر معرفی و شناخته شد، هرچند در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری آن فراهم نبود.

وی ادامه داد: با توجه به عدم برگزاری جشنواره انار، برگزاری جشنواره عکاسی نگاه نار این خلأ را به‌خوبی پر کرد و امیدواریم در سال‌های آینده با برگزاری این دو رویداد در کنار هم؛ تفت و محصول انار آن بیش‌ازپیش شناخته شوند.

فاطمی به ثبت جشن انار و انار چینی با محوریت شهرستان تفت به‌عنوان یکی از رویدادهای گردشگری استان در فهرست آثار ملی کشور اشاره و بیان داشت: در تلاش هستیم برگزاری جشنواره انار را در فهرست آثار معنوی ایران در یونسکو به ثبت برسانیم و این جشنواره را جهانی کنیم.

لازم به ذکر است جشنواره نگاه نار تفت در چهار محور انار و تاریخ تفت، انار و زیبایی‌های تفت، انار و فرهنگ مردم تفت و انار چینی برگزار و درمجموع ۵۷۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۹۱ اثر در پایش اولیه به مرحله داوری رسید و هیئت‌داوران ۲۰ اثر را برای برپایی نمایشگاه انتخاب کردند که در مرحله نهایی چهار اثر به‌عنوان برگزیده انتخاب و در این مراسم از برگزیدگان تجلیل شد.