برگزاری جلسه رویداد آبی شهرستان تفت

جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان تفت با عنوان رویداد آبی با حضور فرماندار شهرستان تفت، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در فرمانداری تفت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت؛"محمد دهشیری" در جلسه رویداد آبی شهرستان تفت با اشاره به وجود تنش آبی در بعضی از نقاط این شهرستان خاطرنشان کرد: با توجه به ییلاقی و کوهستانی بودن شهرستان تفت و قرار گرفتن این شهرستان در ارتفاع؛ علی‌رغم تأمین منابع آبی بخشی از استان از سرچشمه‌های این شهرستان، شهرستان تفت با کمبود شدید منابع آبی روبرو است و شاهد بروز تنش آبی در نقاطی از شهرستان تفت هستیم.

فرماندار تفت افزود: آب در شهرستان تفت حکم کیمیا را دارد و هدر رفت و آلودگی منابع آبی موجود در شهرستان قابل‌پذیرش نیست و باید با برنامه‌ریزی و آموزش مناسب در جهت حفظ و بهره‌وری و استفاده صحیح از این منابع آبی گام برداریم.

دهشیری اظهار داشت: با توجه به تنش آبی موجود در بعضی از نقاط شهرستان تفت نیاز است با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان مجوزهای لازم برای تأمین منابع آبی جدید صادر شود.

"محمدمهدی جوادیان زاده" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با اشاره به مشکلات کم‌آبی در اغلب مناطق کوهستانی افزود: در اغلب مناطق کوهستانی با توجه به شیب سفره‌های آبی، خود این مناطق علی‌رغم سرچشمه بودن تأمین آب باکم آبی روبرو هستند که این موضوع را در شهرستان تفت شاهد هستیم.

این مقام استانی تصریح نمود: در راستای حفاظت از منابع آبی موجود در شهرستان تفت برخورد قانونی با حفر چاه‌های غیرقانونی و نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و صنعتی در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای استان یزد قرار دارد.

جوادیان زاده ادامه داد: در موضوع حفاظت از رودخانه‌ها و جلوگیری از ساخت‌وساز در بستر و حریم رودخانه‌ها نیازمند همکاری بین دستگاهی به‌ویژه همکاری دهیاران هستیم و لایروبی رودخانه‌های شهرستان‌های تفت و مهریز در اولویت کاری شرکت آب منطقه‌ای استان یزد قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد بیان نمود: در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت مردمی سازی در راستای حفاظت از منابع آبی در شرکت آب منطقه‌ای استان یزد هستیم و این موضوع در دستور کار این شرکت قرار دارد.

"مهدی جوادیان زاده" به زنده‌بودن تمدن کاریزی در شهرستان تفت اشاره و افزود: 1668 قنات در سطح شهرستان تفت وجود دارد وزنده بودن تمدن کاریزی در این شهرستان تحسین‌برانگیز است و باید از این تمدن حفظ و حراست شود و این نقطه قوتی در حفظ منابع آب‌های زیرزمینی این شهرستان است.

وی به‌ضرورت نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و صنعتی اشاره و افزود: دستگاه‌های دولتی، عمومی و خدماتی نیز باید چاه‌های آب در اختیار خود را به کنتورهای هوشمند مجهز نمایند.

"حسین ابراهیمی" رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های تفت و مهریز نیز در این جلسه از رشد 38.8 درصدی بارش سال آبی جاری نسبت به سال گذشته در شهرستان تفت خبر داد و افزود: در سال آبی جاری تاکنون شاهد بارش 208.1 میلی‌متر بوده‌ایم که این مقدار در سال آبی گذشته 149.8 میلی‌متر و در بلندمدت 197.1 میلی‌متر بوده است.

ابراهیمی به نصب 94.8 درصدی کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی در شهرستان تفت اشاره و افزود: از 136 چاه فعال آب کشاورزی در شهرستان تفت بر روی 129 حلقه آن کنتور هوشمند نصب‌شده و این آمار در چاه‌های حوزه صنعت حدود 38 درصد است که اقدامات لازم برای افزایش نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های فعال در این حوزه ادامه دارد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان تفت و مهریز به فعالیت‌های صورت گرفته توسط این اداره در راستای حافظت از منابع آبی موجود در شهرستان تفت اشاره و بیان نمود: 245 مورد اقدام حفاظتی در شهرستان تفت در حوزه منابع آبی صورت گرفته که ازجمله می‌توان به پلمپ 89 حلقه چاه غیرمجاز، پر کردن 30 حلقه چاه غیرمجاز،21 مورد توقیف ادوات حفاری غیرمجاز و شناسایی 103 حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان اشاره کرد.