برگزاری جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان تفت

جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان تفت به ریاست فرماندار و با حضور سایر اعضا در فرمانداری تفت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت؛ جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان به ریاست "علیرضا نوکار" فرماندار و با حضور سایر اعضا با دستور کار های ممنوعیت کالاها و خدمات آسیب‌رسان، برنامه‌های هفته بیماران کلیوی، ساماندهی دفن پسماند و گزارشی از برنامه‌های هفته دیابت در فرمانداری تفت برگزار شد.

"علیرضا نوکار" در این جلسه با تقدیر از عملکرد "خانم عزت یادگار" مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی یزد بیان داشت: با تلاش انجمن حمایت از بیماران کلیوی اقدامات خوبی در سطح استان و شهرستان تفت صورت گرفته و امیدواریم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و غذایی کاهش مبتلایان بیماران کلیوی در شهرستان تفت را شاهد باشیم.

فرماندار تفت جدیت شهرداری و شورای اسلامی شهر تفت در راستای سامان‌دهی دفن پسماند را خواستار شد و افزود: یکی از مصوبات قبلی جلسات شورای سلامت و حفاظت از محیط‌زیست موضوع دفن اصولی پسماند و انتخاب مشاور توسط شهرداری برای این موضوع است که هنوز به سرانجام نرسیده و انتظار می‌رود این موضوع در اسرع وقت در دستور کار قرار گیرد.

نوکار به‌جا به‌جایی گود زباله دهستان شیرکوه نیز اشاره و تصریح نمود: در بازدید اعضای شورای تأمین شهرستان موضوع جابه‌جایی گود زباله مطرح و مقرر شد با همکاری بخشداری مرکزی و اداره حفاظت محیط‌زیست محل جدیدی برای این موضوع انتخاب و با رعایت ضوابط دفن زباله به‌صورت اصولی در مکان جدید صورت گیرد.

"سید محمود واعظ پور" در این جلسه بیان داشت: بر اساس ماده ۴۸ قانون الحاق برخی موارد به قانون مقررات مالی دولت، تبلیغ کالاها و اقدامات آسیب‌رسان سلامت در رسانه‌ها ممنوع است و همچنین بر اساس بند ج ماده ۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه مصادیق، این کالاها و اقدامات همه‌ساله از سوی کارگروهی متشکل از وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد تعیین و ابلاغ می‌شود.

به گفته واعظ پور هدف از این کار، صیانت از سلامت جامعه در قبال تبلیغات این کالاها و کاهش امکان القای مصرف آن‌ها در جامعه است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان تفت بیان کرد: در فهرستی که سالانه به‌روزرسانی می‌شود، مصادیقی از چند دسته اقلام خوراکی شامل فرآورده‌های گوشتی و غذاهای آماده مصرف، نوشیدنی‌ها و فرآورده‌های آن‌ها، روغن‌ها، سایر اقلام خوراکی و همچنین دخانیات و کالاهای آرایشی به‌عنوان کالاهای آسیب‌رسان سلامت معرفی می‌شود و تبلیغ این موارد ممنوع است.

واعظ پور با تقدیر از تلاش‌های انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان خاطرنشان کرد: در شهرستان 11 بیمار دیالیزی و 6 بیمار پیوند کلیوی وجود دارند که از خدمات این انجمن بهره‌مند‌می شوند.

"محمدرضا میر شمسی" سرپرست مرکز بهداشت شهرستان در ادامه این نشست افزود: در سند پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیردار بر روی پیشگیری و کنترل دیابت تأکید زیاد می‌شود، چراکه نه‌تنها خود بیماری محسوب می‌شود بلکه سبب بسیاری از بیماری‌ها و در صورت عدم رسیدگی به‌موقع آسیب جبران‌ناپذیری به انسان وارد می‌کند.

میر شمسی به گسترش بیماری دیابت در استان یزد به‌صورت خاموش اشاره و بیان داشت: بیماری دیابت در استان یزد به دلیل تغییر سبک زندگی افراد و عدم تحرک بدنی در حال گسترش است و باید اقداماتی در راستای تغییر سبک زندگی افراد صورت گیرد.

این مقام مسئول از ابتلای 20 درصد جمعیت بالای 30 سال استان به بیماری دیابت خبر داد و افزود: در شهرستان تفت بر اساس آمار سامانه سیب 3152 نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند که 11 درصد جمعیت بالای 30 سال شهرستان را شامل می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت تفت به رتبه دوم استان یزد در مصرف فست فود اشاره و بیان داشت: یزد در مصرف میوه رتبه ۲۴، لبنیات رتبه ۲۵، سبزی رتبه ۲۶، ماهی رتبه ۲۰ قرار دارد و ابتلای زیاد افراد در استان یزد به بیماری دیابت به دلیل موضوع تغذیه نادرست است که این آمار گواه این موضوع است.

میر شمسی به مقایسه تفت در بین شهرستان‌های استان یزد پرداخت و گفت: این شهرستان در مصرف میوه بانوان رتبه اول و آقایان رتبه چهارم، در تحرک کم بانوان رتبه اول و آقایان رتبه ششم، در چاقی خانم‌ها رتبه اول و آقایان رتبه پنجم، در فشارخون بالا خانم‌ها رتبه چهارم و آقایان رتبه سوم و در چربی دور شکم خانم‌ها و آقایان رتبه ششم را دارد.

در این نشست از تلاش خدمات خانم "عزت یادگار" مؤسس و مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان یزد با اهدای لوح یادبود؛ تقدیر شد.