به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت، جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان تفت با ریاست "حجت‌الاسلام سید محمد سرمه چشم" امام‌جمعه تفت و با حضور "علیرضا نوکار"فرماندار و سایر اعضای این شورا با دستور کار موضوع خانواده، دغدغه‌ها و راهکارها (طرح شش محوری سامان خانواده) در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نامه آیت‌الله "محمدرضا ناصری" نماینده ولی‌فقیه در استان یزد و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بیماری کرونا قرائت شد.

در ادامه "محمدحسین رحیمی نسب" به‌عنوان مهمان جلسه به تشریح طرح 6 محوری سامان خانواده پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات، افزایش روزافزون افراد پشت خط ازدواج است به‌نحوی‌که اکنون در استان یزد ۱۵۰ هزار نفر و در کل کشور ۱۶ میلیون نفر در رده سنی ۲۲ تا ۳۷ سال هستند که تاکنون ازدواج‌نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: این امر هم ازنظر جمعیت‌شناسی و هم به لحاظ مباحث اخلاقی، اعتقادی، امنیت جنسی و بیماری‌های جسمی و روانی به یک معضل در کشور تبدیل‌شده و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

رحیمی نسب، افزایش سن ازدواج را نیز یکی از معضلات اجتماعی برشمرد و افزود: میانگین سن ازدواج در پسران به ۲۹ سال و در دختران به ۲۶ سال رسیده و این یعنی فاصله سن بلوغ تا ازدواج نزدیک به ۲۰ سال است و این امر تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: باوجوداینکه در حال حاضر ۱۶ میلیون نفر در کشور پشت خط ازدواج هستند، آمار ازدواج هرسال بین شش تا هفت درصد کاهش پیدا می‌کند و عمده افراد پشت خط ازدواج وارد تجرد قطعی می‌شوند یعنی سن آقایان از ۴۰ سال و سن خانم‌ها از ۳۷ سال عبور می‌کند.

رحیمی نسب، افزایش بی‌رویه هزینه‌های ازدواج را نیز از معضلات در مسیر ازدواج و تشکیل خانواده برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر سنگین‌ترین هزینه‌های ازدواج در دنیا برای ایران است و این امر سبب شده که بسیاری از جوانان از ازدواج صرف‌نظر کنند و این در حالی است که ما پرچم ساده زیستی اهل‌بیت (ع) را در دست گرفته‌ایم.

این کارشناس امور خانواده و ازدواج تأکید کرد: ناپایداری خانواده هم یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه است و در شرایطی که جوانان با هزار مشکل تشکیل زندگی می‌دهند، می‌بینیم که در بسیاری از موارد، خانواده‌های آن‌ها پایدار نیست به‌نحوی‌که سال گذشته در کشور ۱۸۰ هزار طلاق ثبت‌شده و این به‌جز آمار طلاق‌های عاطفی و روانی است.

رحیمی نسب به تشریح تبعات طلاق در اجتماع پرداخت و گفت: از یک‌سو فرزندان طلاق و از سوی دیگر سن پایین طلاق می‌تواند تبعات اجتماعی و اخلاقی بسیاری به دنبال داشته باشد زیرا اکنون متوسط سن طلاق ۳۱ سال است و تنها ۱۵ درصد زنانی که طلاق می‌گیرند، شانس ازدواج مجدد پیدا می‌کنند.

وی، موضوع جمعیت را ششمین موضوع حائز اهمیت در حوزه ازدواج و خانواده دانست و تصریح کرد: در سال ۹۸ شاخص رشد جمعیت کشور ما ۳۱ بوده تا حدی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۴ خرداد امسال فرمودند که از وضعیت وحشتناک جمعیت نگرانم.

مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد، سبک زندگی را نیز در کشور بسیار نگران‌کننده دانست و عنوان کرد: سبک زندگی اسلامی که هدف اصلی انقلاب بوده محقق نشده و این موضوع اکنون به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبری نیز تبدیل‌شده است

رحیمی نسب تأکید کرد: در این طرح شش محور ترویج، تسهیل، تشکیل خانواده، تحکیم خانواده، تکلیف خانواده و تعالی خانواده دیده‌شده که باید شش گروه تخصصی برای هر محور تشکیل شود و هر نهاد مسئولیت یک محور را با همکاری دستگاه‌های مختلف بر عهده بگیرد.

در ادامه هر یک از اعضای جلسه نظرها و پیشنهاد‌های خود پیرامون اجرای طرح شش محوری سامان خانواده ارائه دادند.

"حجت‌الاسلام سید محمد سرمه چشم" امام‌جمعه شهر تفت در این جلسه تفت را تبلور فرهنگ استان یزد دانست و خاطرنشان کرد: در شهرستان تفت باید نسبت به برنامه‌ریزی فرهنگی و اجرای آن تلاش گسترده صورت گیرد تا فرهنگ متعالی در این شهرستان به نمایش درآید.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان تفت خواستار اجرایی شدن مصوبات این شورا در سطح شهرستان شد و بیان داشت: جلسات شورای فرهنگ عمومی باید با برنامه‌ریزی برگزار و مصوبات این جلسه به نحو شایسته اجرایی تا نتایج این جلسات در فرهنگ جامعه نمایان شود.

"علیرضا نوکار" فرماندار شهرستان تفت نیز در این جلسه خواستار ارائه مسائل و دغدغه‌های فرهنگی توسط اعضای شورای فرهنگ عمومی به دبیرخانه این شورا شد تا با اولویت‌بندی این مسائل در دستور کار جلسات آتی این شورا قرار گیرد.

در پایان این جلسه نیز احکام اعضای جدید شورای فرهنگ عمومی شهرستان تفت توسط حجت‌الاسلام سرمه چشم رئیس این شورا اهدا شد.