هم‌زمان با سالروز اسارت؛

برگزاری مراسم بزرگداشت جاوید نشان شیرکوه حاج احمد متوسلیان در تفت

مراسم بزرگداشت جاوید نشان شیرکوه حاج احمد متوسلیان و 400 شهید گلگون‌کفن شهرستان تفت با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان یزد، معاونان استانداری یزد، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و اقشار مختلف مردم در حسینیه امام خمینی (ره) تفت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت؛ مراسم بزرگداشت جاوید نشان شیرکوه حاج احمد متوسلیان و 400 شهید گلگون‌کفن شهرستان تفت با حضور "آیت‌الله محمدرضا ناصری"نماینده ولی‌فقیه در استان یزد، معاونان استانداری یزد، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و اقشار مختلف مردم در حسینیه امام خمینی (ره) تفت برگزار شد.

در این مراسم که هم‌زمان با سالروز اسارت حاج احمد متوسلیان و سه هم‌رزم وی برگزار شد "سردار محمد اسماعیل کوثری" نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و هم‌رزم سردار متوسلیان به بیان خاطراتی از وی در دوران هشت‌ساله دفاع مقدس پرداخت.

هم‌رزم حاج احمد متوسلیان در این مراسم گفت: در عملیات بیت‌المقدس که دشمن در اوج قدرت خود بود، حاج احمد متوسلیان به‌عنوان یک جوان ۲۸ ساله به‌خوبی عملیات را فرماندهی کرد که منجر به پیروزی شد.

"سردار محمد اسماعیل کوثری" افزود: حاج احمد متوسلیان قبل از انقلاب ۶ تا ۷ ماه در زندان‌های ساواک بود و پس از پیروزی انقلاب و فرمان امام راحل مبنی بر تشکیل سپاه پاسداران به عضویت آن درآمد.

وی بابیان اینکه متوسلیان خستگی‌ناپذیر بود به تشریح نقش‌آفرینی وی در عملیات مختلف پرداخت و گفت: در مریوان مدیریت جنگ سخت بود ولی متوسلیان با تسخیر قلب مردم به‌نوعی مدیریت کرد که افراد بومی اسلحه به دست گرفته و به‌مرورزمان مریوان را آزاد کردند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دزلی منطقه‌ای بود که در زمان طاغوت ارتش با تمام قوای خود نتوانسته بود آن را آزاد کند ولی با مدیریت حاج احمد متوسلیان دشمن غافل‌گیر شد و مقر حزب دموکرات آزاد شد.

کوثری افزود: پس از بازگشت متوسلیان از حج، وی فرمانده تیپ محمد رسول‌الله شد که طی مدت ۴۳ روز تیپ را تشکیل داد و عملیات فتح المبین را به‌خوبی فرماندهی کرد که طی آن ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع از شمال خوزستان آزاد و ۲۰ هزار اسیر و مقدار زیادی تجهیزات به غنیمت گرفته شد.

وی به موفقیت حاج احمد متوسلیان در عملیات بیت‌المقدس پرداخت و گفت: زمانی که نیروها ناامید شده بودند متوسلیان خود اسلحه به دست گرفت و به میدان آمد و نیروها روحیه گرفتند و دشمن را ناامید کردند.

کوثری بابیان اینکه بین مرحله اول و دوم عملیات بیت‌المقدس حاج احمد متوسلیان ترکش خورد، اظهار داشت: وی بلافاصله نیروها را جمع کرد و عصابه‌دست به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: «ما می‌توانیم برگردیم و بگوییم قدری بیابان را آزاد کردیم، می‌توانیم هم برویم اروند را آزاد کنیم و با آبش وضو بگیریم و نماز بخوانیم» که همین‌طور هم شد و در این عملیات هم ۲۰ هزار اسیر گرفتیم.

وی اضافه کرد: موفقیت در عملیات مختلف سبب شد تا دشمن توطئه کند و برای پخش کردن نیروها اسرائیل به لبنان حمله کرد که آنجا هم حاج احمد متوسلیان به لبنان رفت که حضورش مقدمه شکل‌گیری حزب‌الله لبنان شد و جبهه مقاومت شکل گرفت.

کوثری ادامه داد: زمانی که متوسلیان متوجه شد امکان دسترسی دشمن به اسناد سفارت‌خانه ایران در بیروت وجود دارد عازم آنجا شد به همراه همراهانش توسط فالانژها ربوده شد و هرچند از سرنوشت وی خبری نیست ولی باروحیه‌ای که من از او سراغ دارم در مقابل دشمن ساکت نمی‌نشست فکر می‌کنم در همان لحظه اول وی را به شهادت رساندند.

وی ابراز امیدواری که با تلاش‌هایی که در حال انجام است به‌زودی سرنوشت وی مشخص شود.

مداحی "حاج حسن شالبافان"، اجرای گروه سرود و پخشی کلیپ‌هایی از زندگینامه حاج احمد متوسلیان از دیگر برنامه‌های این مراسم بزرگداشت بود.

احمد متوسلیان که اصالتاً اهل روستای سانیج شهرستان تفت است، فرمانده لشکر ۲۷ رسول‌الله (ص) در جنگ هشت‌ساله ایران و عراق بود که در ۱۴ تیر ۱۳۶۱ در مسیر طرابلس به بیروت به همراه سه همراهش به دست نیروهای حزب فالانژ لبنان به اسارت درآمد و از آن زمان تاکنون خبر موثقی از سرنوشت آنان در دست نیست.