به گزارش روابط عمومی بخشداری گاریزات، هشتمین جشنواره آیین‌های سنتی روستای رشکوئیه با عنوان لپوکلوخ و غذاهای سنتی روستا، با حضور جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی و همچنین جمعی از روستائیان و گردشگران داخلی برگزار شد.

"احسان سعادتمند" بخشدار گاریزات ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان و همچنین تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این مراسم، هدف از برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها را احیای آئین، آداب‌ورسوم گذشتگان و معرفی این آداب‌ورسوم به اهالی دیگر مناطق و گردشگران دانست و اظهار داشت: بدون شک برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند در راستای ترویج فرهنگ و آداب‌ورسوم روستاها و توسعه گردشگری نقش ارزنده‌ای داشته باشد.

بخشدار گاریزات به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری فراوان گردشگری در روستای رشکوئیه و دیگر روستاهای بخش اشاره و با توجه به وجود بیش از بیست‌وهفت قلعه تاریخی در بخش ازجمله قلعه گاریز، قلعه ملک، قلعه رشکوئیه، برج زیبای حسین‌آباد شفیع پور و ... اظهار امیدواری نمود: با همکاری و همراهی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با حفظ، مرمت و ثبت ملی این آثار تاریخی و با برپایی چنین جشنواره‌هایی در سایر روستاها ضمن معرفی این آثار گران‌بها و جاذبه‌ها به گردشگران، بارونق گردشگری روستایی، بتوانیم از این صنعت در راستای توسعه پایدار روستاها و درآمدزایی و توانمندسازی روستائیان عزیز استفاده نماییم.

در حاشیه‌ی هشتمین جشنواره آیین‌های سنتی روستای رشکوئیه نمایشگاهی از تولیدات و دستاوردهای اهالی روستا در قالب غرفه‌هایی نیز برپا و گردهمایی مهمانان بومی و غیربومی در فضایی شاد و جذاب از دیگر ویژگی‌های این مراسم بود.

در این جشنواره در کنار رقابت تهیه  که شاخص اصلی جشنواره بود، آئین‌های سنتی روستا نیز اجرا و در پایان از برگزیدگان سازه لپو کلوخ با اهدای جوایز تقدیر گردید.