فرماندار شهرستان تفت:

بهره‌برداری از ۵۵ طرح عمرانی در هفته دولت در شهرستان تفت

"محمد دهشیری" در نشست با خبرنگاران مرکز استان گفت: در هفته دولت امسال بیش از 55 طرح و پروژه عمرانی بااعتباری بالغ‌بر ۱۳۰ میلیارد تومان در نقاط شهری و روستایی شهرستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش دبیرخانه ستاد بزرگداشت هفته دولت شهرستان تفت؛"محمد دهشیری"در نشست خبری مشترک فرمانداران بافق، تفت و بهاباد که به مناسبت هفته دولت و در استانداری یزد برگزار شد اظهار کرد: با توجه به ییلاقی بودن شهرستان تفت، در زمان‌های تعطیلات جمعیت حاضر در شهرستان به بالغ‌بر پنج برابر جمعیت ساکن در این منطقه می‌رسد و به همین دلیل ما باید خدمات را به این تعداد ارائه کنیم اما اعتبارات و امکاناتمان در حد جمعیت ساکن است.

دهشیری بابیان اینکه تفت اقلیم‌های متفاوتی از بیابانی تا کوهستانی دارد بیان کرد: بیش از  هزار و ۴۰۰ روستا و آبادی در این شهرستان وجود دارد که متأسفانه خشک‌سالی سبب شده که تعداد زیادی از این روستاها و آبادی‌ها خالی از سکنه شوند.

وی افزود: در حوزه قنوات شهرستان تفت بالغ‌بر یک هزار و 800 قنات دارد که بخشی از آن به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌درپی از مدار خارج‌شده است و بی‌آبی دغدغه اصلی مردم این شهرستان، به‌ویژه روستا‌ییان است.

فرماندار تفت با اشاره به اینکه این شهرستان سرچشمه آب استان است اما از بی‌آبی رنج می‌برد گفت: با توجه به‌قرار گیری این شهرستان در بالادست، منابع آبی موجود به پایین‌دست می‌رود و شهرستان را با کمبود منابع آبی روبرو کرده است.

دهشیری بزرگ‌ترین و مهم‌ترین برنامه شهرستان تفت برای توسعه آینده را تمرکز در مسئله تأمین آب به‌عنوان یک اصل زیربنایی در توسعه خواند و اظهار کرد: در حال حاضر این موضوع هم از بعد انتقال آب به شهرستان در بلندمدت و از طریق آب‌رسانی سیار به روستاهای شهرستان در کوتاه‌مدت دنبال می‌شود.

فرماندار شهرستان تفت عنوان کرد: از سوی دیگر ییلاقی بودن شهرستان سبب شده که توسعه گردشگری در این شهرستان به‌عنوان رویکرد اصلی توسعه قلمداد شود و برای این موضوع برنامه‌ریزی گسترده‌ای صورت گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر این‌که تفت باوجود معادن زیادش؛ شهرستان معدنی و صنعتی تعریف‌نشده است افزود: محور توسعه شهرستان مقوله گردشگری است و بر اساس برنامه‌های تحولی استان و یزد نوین گردشگری به معنای عام پیش‌بینی‌شده است.

دهشیری ادامه داد: ایجاد شهرک غذا و دارو نیز در دستور کار قرارگرفته زیرا منطبق بر صنایع پاک و دانش‌بنیان است و در بخش صنعتی اهتمام به توسعه صنایع پاک و دانش‌بنیان داریم.

مقام عالی دولت در شهرستان تفت استفاده از انرژی‌های پاک را یکی از رویکردهای شهرستان دانست و گفت: سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در حدود 200 مگاوات انرژی پاک اعلام آمادگی کرده و منتظر هستیم که زیرساخت‌های آن ایجاد شود تا این پروژه بزرگ نیز عملیاتی و اجرا شود.

فرماندار تفت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران پیرامون خسارت سیلاب به نقاط شهری و روستایی این شهرستان افزود: در ارتباط باسیل اخیر استان یزد اقدامات بسیار گسترده‌ای برای مقابله با بحران صورت گرفت و قبل از بحران سیل، بازدیدهای گسترده‌ای از رودخانه‌ها و مسیل‌ها صورت گرفت و امکانات برای سیل آماده بود ولی بازهم بارندگی بسیار بیشتر از ظرفیت‌ها بود و بر اساس اعلام آب منطقه‌ای استان یزد این سیل دوره بازگشت بیش از ۵۰۰ سال دارد.

دهشیری بهره‌برداری از طرح‌های مخابراتی و رادیویی، راه‌اندازی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی، حفر چاه‌های متعدد برای کاهش تنش آبی، طرح‌های گردشگری‌های متعدد با مشارکت بخش خصوصی و ساخت جاده و پل روستای علی‌آباد را ازجمله اقدامات انجام‌شده دولت سیزدهم در شهرستان تفت بیان کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بالغ‌بر ۵۰ عنوان طرح زیرساختی در شهرستان تفت آماده بهره‌برداری است و در هفته دولت امسال از تعداد کل طرح‌های در دستور کار، ۲۷ طرح بااعتباری بالغ‌بر ۱۳۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

دهشیری یکی از دیگر برنامه‌های شهرستان را ساماندهی حسینیه امام (ره) به‌عنوان سمبل شهرستان ذکر کرد و گفت: سامان‌دهی حسینیه تاریخی امام خمینی (ره)، آغاز عملیات اجرایی پروژه تقاطع غیر هم‌سطح در تفت و راه‌اندازی شهرک غذا و دارو ازجمله برنامه‌های پیش روی شهرستان است.

مقام عالی دولت در شهرستان تفت پیرامون موضوع فعالیت معادن در شهرستان نیز عنوان داشت: برداشت معادن فی‌نفسه با حفظ محیط‌زیست در تضاد است و نیاز است بهره‌برداری معادن با پیوست های محیط زیستی نظیر احیای منابع طبیعی همراه باشد و پیچیدن یک نسخه برای همه معادن موردقبول نیست.

وی ادامه داد: نیاز است برداشت معادن مدیریت‌شده و بهره‌برداران معادن علاوه بر پرداخت حق‌وحقوق قانونی در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در مناطق فعالیت خود اقدام نمایند و این موضوع به‌طورجدی در دستور کار قرارگرفته و پروژه‌هایی بدین منظور تعریف‌شده است.

دهشیری خاطرنشان کرد: در دوره کنونی مدیریت شهرستان تفت تاکنون مجوز جدیدی برای برداشت معادن صادر نشده است و در مورد تصمیم‌گیری فعالیت معدن مس نیز این موضوع در حیطه اختیارات شهرستان نیست و در سطح ملی و استانی درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد و این موضوع همچنان در مرحله بررسی کارشناسی است.