در نشست خبری مشترک سرپرست فرمانداری تفت و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عنوان شد؛

تفت، میزبان نخستین سوگواره استعدادیابی شبیه‌خوانی استان یزد

نخستین سوگواره استانی استعدادیابی شبیه‌خوانی نوجوانان و جوانان استان یزد از ۱۸ شهریور به مدت سه روز به میزبانی شهر تفت برگزار و برترین‌ها معرفی خواهند شد؛ علاقه‌مندان فعال در حوزه تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی می‌توانند تا روز شنبه ۱۱ شهریورماه آثار خود را به‌ دبیرخانه این سوگواره ارسال نمایند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت، "علی دهقان نیری" سرپرست فرمانداری تفت در نشست خبری نخستین سوگواره استانی استعدادیابی شبیه‌خوانی نوجوانان و جوانان استان یزد اظهار داشت: شهرستان تفت در سطح استان یزد با برنامه‌های متعدد فرهنگی و مذهبی و آیینی شناخته می‌شود و با توجه به اینکه یزد حسینیه ایران و تفت حسینیه یزد معرفی‌شده، این مراسم در شهرستان تفت برگزار می‌شود.

وی مراسم‌های مستمر روضه‌خوانی در ایام سال، آیین‌های سنتی زیبای مذهبی، ثبت ملی نخل برداری تفت را ازجمله ویژگی‌های شهرستان تفت در این حوزه دانست و ادامه داد: با توجه به تمام پیشینه‌های فرهنگی و مذهبی و اینکه یکی از شاخه‌های برنامه‌های فرهنگی این شهرستان بحث تعزیه‌خوانی است ضرورت داشت که نسبت به انجام چنین رویدادی اقدام شود.

فرماندار تفت از وجود نسخ خطی تعزیه‌خوانی با قدمتی بیش از 100 سال و وسایل و تجهیزات قدیمی تعزیه‌خوانی در حسینیه گرمسیر در شهر تفت خبر داد و عنوان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در این سوگواره به آن توجه شده، برگزاری کامل آن به‌صورت مردمی است و تعزیه‌گردان‌های پیشکسوت یزد و تفت متولیان اصلی برگزاری آن هستند.

"احسان عابدی" مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این نشست خبری افزود: این سوگواره در رده نوجوانان و جوانان با عنوان راوی رزم در شهر تفت برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: علاقه‌مندان فعال در حوزه تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی می‌توانند تا روز شنبه ۱۱ شهریورماه آثار خود را به‌صورت تصویری به شماره ۰۹۹۰۳۵۶۳۹۸۹ ارسال نمایند که بعد از انتخاب هیئت‌داوران تا نیمه شهریورماه برگزیدگان معرفی خواهند شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: زمان برگزاری سوگواره نیز از ۱۸ شهریورماه به مدت سه روز خواهد بود و اختتامیه و تجلیل از برترین ها و برگزیدگان در روز سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه برگزار خواهد شد.

عابدی ادامه داد: مردم استان یزد از دیرباز از علاقه‌مندان اباعبدالله الحسین (ع) هستند و سنت تعزیه‌خوانی نیز سال‌ها در مناطق شهری و روستایی استان نسل به نسل تداوم داشته است.

وی افزود: با ورود نسل جدید به این هنر آیینی و ملی باید این هنر تقویت شود و نباید به دلیل تغییر نسل، این هنر تضعیف گردد و ما وظیفه خود دانستیم هنر تعزیه‌خوانی را تقویت کنیم وزنده نگه‌داریم.

عابدی ادامه داد: همچنین پیگیر هستیم زمینی برای احداث میدانگاه تعزیه در شهر یزد احداث شود و طی مذاکره‌ای که با مدیرکل راه و شهرسازی یزد داشتیم در این زمینه قول مساعد داده شد و اگر زمین تأمین شود با مشارکت گروه تعزیه و خیرین، میدانگاه استاندارد تعزیه در شهر یزد ساخته خواهد شد.

وی افزود: سوگواره استعدادیابی ویژه نوجوانان از ۱۲ تا ۱۸ سال و جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال است و چون شهرستان تفت پیشینه قابل‌توجهی در حوزه تعزیه دارد، مقرر شد میزبانی این رویداد به این شهرستان واگذار گردد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: این سوگواره باهدف استعدادیابی نوجوانان و جوانان در شبیه‌خوانی، رونق بخشیدن به نمایش آیینی مذهبی شبیه‌خوانی در بین نوجوانان و جوانان وزنده نگه‌داشتن فرهنگ عاشورا و حماسه قیام امام حسین (ع) ویاران باوفایش است.

در این نشست "محمد رسول شجاعی تفتی" به‌عنوان دبیر تخصصی این سوگواره معرفی و همچنین از پوستر این رویداد رونمایی شد.