معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد:

وضعیت مطلوب شهرستان تفت در زمینه واکسیناسیون

"احمد ترحمی"معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد روز یکشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا شهرستان تفت گفت: شهرستان تفت درزمینه واکسیناسیون جامعه هدف و مقابله با شیوع ویروس کرونا پیشتاز بین شهرستان‌های استان یزد است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت؛ "احمد ترحمی" معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد در جلسه روز یکشنبه ستاد مقابله با کرونا شهرستان تفت با تقدیر از عملکرد این ستاد بیان داشت: شهرستان تفت در دو موضوع واکسیناسیون جامعه هدف و مقابله با شیوع ویروس کرونا در استان پیشتاز است و این نشان از تعامل و همکاری بین بخشی همه دستگاه‌های عضو ستاد مقابله با کرونا این شهرستان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد خاطرنشان کرد: نشانه‌هایی از شروع موج ششم کرونا در استان مشاهده‌شده و بر اساس تجارب موج‌های قبلی؛ استان یزد زودتر از سایر استان‌های کشور موج جدید کرونا را تجربه خواهد کرد و امیدواریم در این موج کمترین میزان بستری و مرگ‌ومیر را داشته باشیم.

جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا استان یزد به نزدیک شدن درصد واکسیناسیون در استان به عدد 87 اشاره و بیان داشت: واکسیناسیون در حال حاضر در استان یزد به‌خوبی در حال انجام است ولی این به‌تنهایی کافی نیست و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز باید مدنظر قرار گیرد چون واکسیناسیون تنها بخشی از راه مبارزه با ویروس کرونا است.

ترحمی به چهار اقدامی که می‌تواند شیوع کرونا در استان را کاهش دهد اشاره و تصریح نمود: واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، غربال‌گری و بیماریابی و بستری و درمان به هنگام می‌تواند در کاهش شیوع کرونا در استان و کشور نقش به سزایی داشته باشد.

این مقام مسئول به نقش واکسیناسیون در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اشاره و گفت: اجماع جهانی بر این عقیده است که با واکسیناسیون بالای 90 درصد از جمعیت جهان این اپیدمی پایان خواهد یافت.

وی وضعیت شهرستان تفت را در زمینه تزریق واکسن به جامعه هدف مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: به جامعه هدفی رسیده‌ایم که نسبت به تزریق واکسن تردید دارند و باید اقناع‌سازی لازم در این زمینه صورت گیرد و هم‌چنین حساسیت نسبت به تزریق دوز دوم واکسن و یادآوری آن به جامعه هدف نیز در دستور کار قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد ادامه داد: تجمعات می‌تواند منشأ انتقال ویروس باشد و باید دوگانه سازی مذهبی و غیرمذهبی در این زمینه جلوگیری شود و از تجمعات غیرضروری در سطح جامعه جلوگیری شود.

ترحمی افزود: در زمینه آگاهی، اطلاع‌رسانی و اقناع افکار عمومی باید از افکار نو و جدید استفاده شود و سیستم اجبار و فشار دیگر جوابگو نیست و جامعه تحمل این موضوع را ندارد و باید از سفارش‌های کلیشه‌ای در این موضوع پرهیز شود.

جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا تأکید نمود: غربال‌گری تلفنی و مشاهده حضوری و شناسایی بیمار و کنترل وی در زمان قرنطینه و بستری و درمان به هنگام نقش مؤثری در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ایفا می‌کند و یکی از دلایل افزایش مرگ‌ومیر در جامعه مراجعه دیرهنگام به پزشک و بیمارستان است.

استفاده از همه روش‌های موجود در راستای افزایش میزان واکسیناسیون در جامعه مورد بعدی بود که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد به آن اشاره و بیان داشت: از شیوه‌های متفاوتی در راستای افزایش میزان واکسیناسیون جامعه هدف استفاده خواهد شد و استفاده از تمامی شیوه‌های اجبار، اقناع، تشویق و ترغیب می‌تواند افزایش‌دهنده میزان واکسیناسیون در جامعه باشد.

"مسعود شریفی" معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد در این جلسه گفت: شاخص‌های شهرستان تفت در زمینه واکسیناسیون و مدیریت بیماری مطلوب است و باید در شاخص رهگیری و بیماریابی تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی به نقش طرح شهید سلیمانی در این زمینه اشاره و گفت: با توجه به سرانه مطلوب نیروی انسانی در حوزه بهداشت در شهرستان از غربال‌گری تلفنی استفاده و خروجی این طرح می‌تواند ورودی طرح شهید سلیمانی باشد تا بیماری یابی سریع‌تر صورت گیرد.

شریفی به فاصله افتادن بین تزریق دوز اول و دوم واکسن در بعضی از افراد اشاره و بیان داشت: این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد تا هر چه سریع‌تر افرادی که هنوز نوبت دوم واکسن خود را دریافت ننموده‌اند با مراجعه به مراکز درمانی؛ تزریق دوز دوم واکسن به این افراد صورت گیرد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان در این جلسه به تزریق دوز سوم واکسن به ساکنان خانه سالمندان و رصد وضعیت واکسیناسیون در مهمانشهر انصار و اتباع غیرمجاز نیز اشاره و پیگیری در این موارد را خواستار شد.

 "سید محمود واعظ پور" سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان تفت در این جلسه به افزایش دو برابری مبتلایان سرپایی در هفته چهارم مهرماه به هفته سوم این ماه اشاره و بیان داشت: در هفته چهارم مهرماه شاهد مثبت شدن آزمایش پی سی آر 107 نفر از همشهریان تفتی بوده‌ایم و این آمار نسبت به هفته سوم مهرماه افزایش بیش از دو برابری داشته است.

واعظ پور به فوت 98 نفر از ابتدای شیوع ویروس کرونا در شهرستان تفت خبر داد و گفت: در شهرستان تفت از ابتدای شیوع ویروس کرونا بیش از 4000 نفر در شهرستان تست کرونا گرفته‌شده است.

وی پیرامون واکسیناسیون جامعه هدف در شهرستان تفت خاطرنشان کرد: بالای 98 درصد جمعیت بالای 60 سال شهرستان اقدام به زدن واکسن نموده‌اند؛ این آمار در افراد بالای 30 سال 97 درصد و در جامعه هدف بین 18 تا 30 حدود 78 درصد و در افراد زیر 18 سال حدود 85 درصد است.