برگزاری جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران شهرستان تفت - فرمانداری تفت
برگزاری جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران شهرستان تفت
جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران شهرستان تفت با حضور فرماندار ، مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد، معاون برنامهریزی و عمرانی فرمانداری و سایر اعضا در فرمانداری تفت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت؛ "محمد دهشیری" در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران این شهرستان با اشاره به حوادث تلخ چند روز گذشته در نقاط مختلف شهرستان تفت بیان داشت: حوادث چند روز گذشته در شهرستان تفت باید موردبررسی کارشناسی قرار گیرد تا از حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود.
فرماندار شهرستان تفت بیان داشت: در رسیدگی به این حوادث کوتاهی در امر امدادرسانی صورت نگرفت و دستگاههای امدادی و خدماتی در اسرع وقت در منطقه حاضرشده اما خطاهای فردی باعث بروز این حوادث شد که نیاز است با ترویج فرهنگ شهروندی و آموزشهای مردمی از این حوادث جلوگیری شود.
فرماندار تفت به لزوم تهیه تقویم برای برگزاری مانورهای امداد و نجات توسط دستگاههای ذیربط اشاره و افزود: با برگزاری مانور در حوزههای امداد و نجات، آمادگی دستگاههای امدادی و خدماتی برای حوادث احتمالی افزایش خواهد یافت و برگزاری دوره های آموزشی نیز در این زمینه گره گشا خواهد بود.
دهشیری ادامه داد: با توجه به گرم شدن هوا احتمال آتشسوزی در مراتع افزایش پیدا کرده است و دستگاههای ذیربط باید آمادگی برای حوادث احتمالی را داشته باشند.
مقام عالی دولت در شهرستان تفت بیان نمود: بحران اصلی در شهرستان تفت در حال حاضر موضوع تنش آبی است با توجه به اینکه شهرستان سرچشمه آب استان است امادر تامین آب خود با مشکل روبرو است ودر 324 روستای شهرستان با تنش آبی روبرو هستیم و باید اقداماتی در این زمینه انجام شود.
دهشیری به موضوع آبرسانی سیار نیز اشاره و بیان داشت: در حال حاضر نیاز شهرستان یازده تانکر برای آبرسانی سیار است اما این کار با 4 تانکر در حال انجام است و در این موضوع آب رسانی سیار ضروری است دستگاههایی که از امکانات مناسب برخوردار هستند شرکت آب و فاضلاب را در زمینه آبرسانی سیار کمک نمایند.
آفت مگس مدیترانهای موضوع مورداشاره بعدی فرماندار تفت بود که وی دراینباره عنوان داشت: اگر در زمینه مبارزه با این آفت رسیدگی بهموقع صورت نگیرد این موضوع به یک بحران تبدیل خواهد شد و نیاز است مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مبارزه با این آفت را جدی گرفته و با همکاری و آموزش کشاورزان و بهرهبرداران در زمینه مبارزه با این آفت اقدامات موردنیاز را انجام دهد.
"محمدعلی ملکزاده" مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد در این جلسه بیان داشت: در زمینه مبارزه با آفت مگس مدیترانهای همکاری تمامی باغداران ضروری است و دلیل عمده خسارت در این زمینه عدم همکاری تعدادی از باغداران است که مدیریت جهاد کشاورزی باید در این زمینه اقداماتی را انجام دهد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد خاطرنشان کرد: در بحث تأمین آب شرب و بهداشت مردم اقدامات خوبی در سطح استان در حال پیگیری است و امیدواریم با اجرای طرحهای بزرگ آبرسانی تنش آبی در سطح استان یزد کاهش یابد و هماکنون نیز دو تانکر مدیریت بحران استانداری در اختیار شهرستان تفت برای آبرسانی سیار است.
وی ادامه داد: بخش عمدهای از مصرف آب در شهرستان تفت توسط افرادی صورت میگیرد که در اواخر هفته در مناطق شهری و روستایی حضورمی یابند و مشاهدهشده برخی از آنها از آب شرب و بهداشت برای امور کشاورزی استفاده میکنند که باید در این زمینه اقداماتی برای جلوگیری از این موضوع صورت گیرد که توزیع آب بهصورت بستهبندی میتواند راهکاری در این زمینه باشد.
این مقام استانی بیان داشت: در زمینه آبرسانی سیار مبلغی در حدود یکصد میلیارد ریال اعتبار توسط شرکت آب و فاضلاب استان تخصیص دادهشده که بخش عمدهای از این آبرسانی در شهرستان تفت صورت میگیرد که امسال شهرستان بهاباد نیز با این چالش روبرو شده است.
ملکزاده به تدوین دو برنامه در اداره کل مدیریت بحران استان اشاره و بیان داشت: دو برنامه کاهش خطر حوادث و سوانح با شناسایی مخاطرات شهرستانها و مدیریت کاهش خطر و آمادگی و پاسخ با شناسایی ظرفیت مناطق و برنامهریزی برای پاسخگویی حوادث احتمالی در دست تهیه است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد عنوان نمود: در سال 84 دستورات هشت مادهای ذیل موضوع مدیریت بحران توسط مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) ابلاغشده است که خروجی آن دستورات؛ قانون مدیریت بحران ابلاغی در سال 98 است که در آن تکلیف و شرح وظایف دستگاهها در آن کامل مشخص شده است.
وی ادامه داد: ضروری است دستگاههای عضو این ستاد با تکلیف خود در قانون مدیریت بحران بهخوبی آشنا شده و جلسات کارشناسی برگزار و خروجی آن جلسات در جلسه مدیریت بحران شهرستانی مطرح شود.