فرماندار شهرستان تفت:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت، "علیرضا نوکار" در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان یزد بابیان این‌که امسال به مناسبت هفته دولت ۳۱ طرح بااعتبار بالغ‌بر ۸۹۱ میلیارد ریال در شهرستان تفت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، افزود: البته تعدادی از این طرح‌ها در سفر اخیر استاندار یزد به شهرستان قبل از فرارسیدن هفته دولت، مورد بهره‌برداری قرار گرفت یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد.

وی با اشاره به این‌که عملیات اجرایی هفت طرح بااعتبار ۲۴۰ میلیارد ریال در هفته دولت آغاز می‌شود، عمده این طرح‌ها را در زمینه کنترل سیلاب، حوزه آبخیزداری، اورژانس جاده‌ای و اقدام ملی مسکن خواند.

نوکار به طرح‌های مورد بهره‌برداری در سفر استاندار نیز هم اشاره و تصریح کرد: افتتاح اولین جاده سلامت استان در مسیر یزد - تفت، پل ورودی و سالن ورزشی روستای نصرآباد با سرمایه‌گذاری ۵۶ میلیارد ریال ازجمله این طرح‌ها بود.

وی از دیگر طرح‌های مورد افتتاح یا کلنگ زنی شده در این هفته را شامل طرح‌های ورزشی، ایجاد و تجهیز خانه‌های بهداشت، ایجاد مخازن و شبکه‌های آبیاری، افتتاح واحدهای گردشگری، ایجاد شبکه‌های آبیاری نوین، بهره‌برداری واحدهای دام‌پروری و گازرسانی به روستاها ذکر کرد و گفت: با افتتاح طرح‌های شهرستان تفت در هفته دولت برای ۸۳ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

فرماندار با اشاره به وجود یک‌سوم روستاهای استان معادل ۳۵۰ روستا در این شهرستان، اظهار کرد: با توجه به ییلاقی بودن اغلب روستاهای شهرستان تفت همواره این روستاها مورد استقبال مردم دیگر شهرهای استان به‌ویژه در تعطیلات پایان هفته قرار می‌گیرد ولی شبکه زیرساختی بسیاری از این روستا برای تعداد محدودی از جمعیت فراهم است و مشکلات متعددی در این رابطه بروز می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مشکل تأمین آب، برق و حتی راه‌های دسترسی به روستاها اشاره کرد.

وی در رابطه با مسئله آب روستاهای شهرستان نیز گفت: باوجود ترسالی‌های اخیر همچنان آب‌رسانی به بخشی از روستاهای شهرستان به‌صورت سیار انجام می‌شود لذا سال گذشته در جریان سفر ریاست جمهوری به استان، بزرگ‌ترین طرح آب‌رسانی روستایی کشور در شهرستان کلید خورد و امیدواریم تا یک ماه آینده با توجه خریداری لوله‌های انتقال آب و راه‌اندازی کارگاه طرح، شاهد آغاز عملیات آن باشیم.

وی با اشاره به تأمین اعتبارات ۳۷۰ میلیارد تومانی این طرح بزرگ از محل فاینانس داخلی، عنوان کرد: با بهره‌برداری از این طرح که سه سال زمان برای آن پیش‌بینی‌شده، ۲۶۰ روستای شهرستان تفت از شبکه آب پایدار برخوردار خواهند شد.

نوکار در بخش پایانی سخنانش ضمن پاسخ به سؤالات خبرنگاران، در رابطه با موضوع زمین‌خواری و کوه خواری در این شهرستان گفت: با توجه به اقبال بالا به روستاها و ییلاقات شهرستان، متأسفانه بیشترین حجم پرونده‌های زمین‌خواری استان متعلق به شهرستان تفت است که در همین رابطه با رایزنی‌های صورت گرفته با شورای حفظ حقوق بیت‌المال، دادستانی و دادگستری شهرستان و استان، بخشی از اختیارات در این زمینه به دهیاران داده شد تا برحسب قانون در مبارزه با این پدیده اقدام کنند.

"علیرضا نوکار " در پاسخ به پرسشی در زمینه علت برخی نارضایتی‌ها از حضور مسافران در تعطیلات آخر هفته در این شهرستان افزود: این حضور، درآمدی برای روستاییان ندارد اما عوارض و عواقب آن برای آن‌ها می‌ماند.

وی تأکید کرد: پس از خروج مسافران از مناطق ییلاقی، از روز جمعه تا سه‌شنبه (۵ روز) را صرف جمع‌آوری زباله‌های آن‌ها می‌کنیم و این هزینه‌های هنگفتی را بر دوش مسئولان و مردم تفت می‌گذارد، زباله‌هایی که در مزارع و رودخانه‌ها رهاشده‌اند.

فرماندار تفت بابیان اینکه سلامت روستاییان سالخورده ماتحت تأثیر این حضور انبوه قرار می‌گیرد یادآور شد: روزانه ده ها تماس تلفنی و مراجعه حضوری مردمی داریم که از حضور این خیل جمعیت در مناطق ییلاقی تفت گله‌مند هستند.

فرماندار تفت اظهار داشت: یک‌سوم روستاهای استان در این شهرستان واقع‌شده، امکانات اندک آن‌هم برای ساکنان روستاهاست ولی آخر هر هفته این مناطق با خیل زیادی از جمعیت روبرو می‌شوند که مشکلات زیادی ایجاد می‌کند

وی ازجمله این مشکلات را پاسخگو نبودن مخازن و منابع آبی به علت افت فشار ناشی از استفاده بیش‌ازحد اعلام کرد و افزود: در روزهای آخر هفته حدود ۸۰ هزار دستگاه خودرو وارد تفت می‌شود که امکانات موجود آن، پاسخگوی این حجم از جمعیت نیست.

وی به وضعیت کرونا و ارتباط آن با حضور مسافران هم اشاره کرد و گفت: سلامت همه مردم استان برای ما مهم است؛ وقتی این خیل جمعیت در روستاها حاضر می‌شوند هم خود مسافران و هم روستاییان ساکن، مبتلا می‌شوند.

نوکار، اظهار داشت: در دوره‌ای از شیوع کرونا که ورودی‌های تفت مسدود شد وضعیت تفت ازلحاظ بیماری کرونا،  سفید بود ولی آلان در وضعیت خوبی قرار نداریم؛ شهروندان و روستاییان تفت هم راضی به ادامه محدودیت‌ها بودند اما ما تابع دستورات رئیس‌جمهور و ستاد ملی کرونا هستیم.

فرماندار تفت در پاسخ به پرسشی در مورد رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در مراسم شبانه عزاداری در این شهر و بخصوص در حسینیه امام (ره) ضمن تائید این موضوع، بر رعایت دستورالعمل‌ها از سوی عزاداران تأکید کرد.

وی اضافه کرد: امروز نشستی با هیئت‌امنای حسینیه امام (ره) داریم تا در این زمینه گفت‌وگو کنیم؛ انتظار ما از عزاداران این است ک فاصله فیزیکی را بیشتر رعایت کنند.

وی بااین‌حال کنترل جمعیت با توجه به حجم آن را سخت توصیف کرد و از مردم خواست خودشان با همکاری یکدیگر نسبت به رعایت پروتکل‌ها اقدام کنند.