فرماندار شهرستان تفت:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت، "علیرضا نوکار" با تبریک هفته سوادآموزی به همه فعالان در این عرصه اظهار داشت: هفته نهضت سوادآموزی هفته روشنایی و مبارزه با تاریکی است و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، امروز آمار باسوادهای کشور ما به بیش از ۹۵ درصد رسیده است.

فرماندار شهرستان تفت خاطرنشان کرد: مسئله بی‌سوادی و ریشه‌کنی آن، خاص دستگاه آموزش‌وپرورش نیست بلکه به‌عنوان یک معضل اجتماعی و یک فعالیت همگانی نیازمند مشارکت فعال همه‌ی مسئولین و دستگاه‌های اجرایی است که متناسب با توان و ظرفیت در اختیار به  این حوزه ورود جدی داشته باشند.

فرماندار شهرستان تفت گفت: دانایی و سواد مهم‌ترین عامل اصلی ارتقای کیفیت زندگی و مهم‌ترین عنصر برای رسیدن به توسعه پایدار است و مدیران و متصدیان همه دستگاه‌های دولتی و مردم‌نهاد ازجمله دهیاران در روستاها موظف هستند تا با آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی همکاری لازم را در جهت دستیابی به اهداف تعیین‌شده داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به تعدد روستاها و پراکندگی آن در شهرستان تفت نسبت به بعضی از شهرستان‌های استان این شهرستان از آمار بی‌سواد بیشتری برخورد دار است اما امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌های شهرستان به‌ویژه با استفاده از پتانسیل دهیاری‌ها در راستای شناسایی بی‌سوادان گام‌های بلندی در سطح این شهرستان برداشته شود.

فرماندار معضل بی‌سوادی بعضی از افراد باتجربه در روستاها را به ضرر توسعه مناطق روستایی دانست و بیان داشت: بی‌سوادی در بعضی از مناطق روستایی باعث شده از ظرفیت نیروهای باتجربه و کاردان برای عضویت در شوراهای اسلامی مناطق روستایی محروم شویم و این اتفاق توسعه عمرانی روستاها را با مشکل روبرو کرده است.

"مرآت امین الرعایا" معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان در این جلسه به سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی بیان داشت: حضرت امام خمینی (ره) با تشخیص ضرورت موضوع سوادآموزی در آستانه یک‌سالگی انقلاب اسلامی ایران دستور تشکیل این نهضت را صادر نموده‌اند که این اتفاق مهم باعث جهش بزرگی در زمینه آموزش سوادآموزی در ایران شد.

امین الرعایا ادامه داد: بعد از 41 سال از تشکیل نهضت سوادآموزی انتظار می‌رفت آمار بی‌سوادی در کشور به کمترین میزان ممکن برسد اما متأسفانه هنوز در کشور بی‌سوادی وجود دارد و تلاش‌ها برای از بین بردن آن ادامه‌دار باید باشد.

وی به آمار بالای بی‌سوادی در شهرستان تفت اشاره و خاطرنشان کرد: آمار بی‌سوادی در شهرستان تفت نسبت به بعضی از شهرستان‌های استان بالاتر است اما بیشتر این بی‌سوادی در گروه سنی بالای پنجاه سال است که فرآیند باسواد نمودن این گروه سنی با سختی‌های زیادی روبرو است.

این مقام مسئول از آغاز طرحی با عنوان باسوادی حداکثری روستائیان در استان اشاره و بیان داشت: در این طرح از ظرفیت دهیاران در راستای شناسایی بی‌سوادان استفاده خواهد شد و سعی خواهد شد اختلاف هفت‌درصدی میزان باسوادی در شهر و روستا به کمترین میزان ممکن برسد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان به آغاز سوادآموزی اتباع بیگانه نیز اشاره و تصریح نمود: در این طرح اتباع بیگانه مجاز بی‌سواد شناسایی و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه اتباع آموزش سواد به آن‌ها آغاز خواهد شد.